Digitala kundresor och äventyr runt husknuten

I detta case

Webbdesign
E-handel
UX
Wordpress
Sociala medier
Varumärkesplattform
Digital marknadsföring

POOL STORE

Contenthub och e-handelslösning när Pool Store erövrar webben med konceptet Urstark

Utmaning 
Pool Store har haft en god utveckling sedan starten 2006, men upplevde 2020 att det var dags för att ta nästa steg. Kännedomen om varumärket var lågt, och branschen väldigt homogen i sitt sätt att kommunicera. Man hade arbetat framgångsrikt med digital annonsering som huvudmedia, men det fanns fortfarande mycket som kunde utvecklas. Vi fick förtroendet att se över hela kommunikationsstrategin, och att driva samtlig marknadsföring åt Pool Store, likt en outsourcad marknadsavdelning.

Lösning 
Genom ett gediget varumärkesarbete tillsammans med Pool Stores starka team, så lade vi en stadig grund för framtida marknadsföring. Vi arbetade fram tydliga personas, och identifierade deras olika kundresor och viktigaste argument för att välja Pool Stores produkter. Vi testade våra hypoteser genom grundlig analys av data från webbsajter och tidigare annonsering. Därefter skapade vi ett nytt kommunikationskoncept som på ett nytänkande sätt lyfte fram Pool stores viktigaste styrkor, där den URSTARKA konstruktionen fick första plats.

Resultat 
Konceptet har sedan anpassats för alla olika kanaler och våra personas mediekonsumtion i en content-strategi där den nya hemsidan blev kronan på verket som navet i all kommunikation. Försäljningen under 2020 ökade från 100 Mkr till 160 Mkr. Offertförfrågningarna och försäljningen via e-handeln slår rekord varje månad, och segertåget fortsätter. Pool Store har nu en Urstark position som Sveriges näst största återförsäljare av pooler, och kan fokusera sina interna resurser på försäljning, produktutveckling och expansion.

Kombinationen av ett nytt kommunikationskoncept och utveckling av den digitala annonseringen har gett goda resultat. Med stark närvaro på Google Ads, Microsoft Ads och Meta-plattformarna, samt Facebook och Instagram, ökade vi medvetenheten och engagemanget hos kunderna vilket resulterade i ökad försäljning.

109% ökat antal offertförfrågningar
207% ökat antal transaktioner i webbshopen
72% ökat snittordervärde

2024 knep annonserna med konceptbilderna en tredje plats Publishingpriset, i kategorin "Varumärkesannonser".

Datorskärm med Pool Stores hemsida
Mobilvy, startsida, Pool Store
Mobilvy på Pool Store
Mobilvy på Wikipool, Pool Store

Content marketing

Vi skapade en contenthub som skulle fungera som poolbranschens kunskapsbank. Här samlades tips och tricks, gör det själv-instruktioner, inspirationscase m.m. Alla vägar ska leda till Wikipool, vare sig vi pratar organiskt sök eller ett infotainment-inlägg på sociala medier.

Artikelpuff för Pool Store
Illustration av Thermo-blocket, Pool Store

Vår expert: Paula Stark

Positioneringen som expert förtydligades av karaktären Paula, som gav tips och råd i sociala medier och på webbplatsen. 

Mobilvy på nyordslista, Skymningsbatalj, Pool Store
Mobilvy på nyordslista, Pooldagsmys, Pool Store
Flicka kikar över poolkant, Pool Store

Arketyp:
Den Vise

Mål
Att förstå världen och dela med sig av sin kunskap.

Strategi
Sök information och kunskap genom självreflektion, forskning, objektivitet och flit.

Brand voice
Saklig, flitig, auktoritativ, intelligent, påläst.

Kunden känner
Utbildad, vis, ”har koll”, ”jag förstår”, fängslad.

Exempel på mål, strategi och brand voice
Sida för offertförfrågan, Pool Store
Exempelsida för Pool Store i iPad
Pool Stores färgskala
Pool Stores font
Upplevelsekartor för personas
Exempel på en upplevelsekarta för Pool Store

Animerade stillbilder för sociala medier

Bildmanér för Pool Store, tjej på poolkanten med fötterna i vattnet
Bildmanér för Pool Store, tjej och kille vid poolen
Bildmanér för Pool Store, kvinna med solhatt i poolen
Bildmanér för Pool Store, tjej på solsäng vid poolen
Bildmanér för Pool Store, kväll med vänner vid poolen
Exempel på stortavla, Pool Store
Sprängskiss på ett thermoblock.

Rebranding av produkt

Positionen som expert byggdes på med konceptet Urstark, som berättade om kvaliteten på Pool Stores produkter. Den urstarka konstruktionen kommunicerades i alla kanaler, till och med produkten fick nytt namn.

Användargränssnitt, Pool Store