I detta case
Koncept
Film
Slogan
Tone of voice
MEDBORGARSKOLAN
Utmaning
Medborgarskolan Värmland och Örebro har gjort stora investeringar i nya och fina lokaler, anpassade till deras bildnings- och utbildningsverksamet. Med bakgrund av tillgången till de nya lokalerna, och att man började skönja slutet på pandemin med lättnader i restriktionerna, ville Medborgarskolan ta tillfället i akt och skapa en kampanj för att positionera Medborgarskolan som en bildnings- och utbildningsaktör att räkna med i Värmland och Örebro. Utmaningen låg i den breda målgruppen, samt att utbildningarna har väldigt olika inriktning - men genom att hitta gemensamma nämnare för både kursernas innehåll och deltagarnas upplevelse, ville vi skapa en kommunikation som skulle bli både lockande och relevant.
Lösning
Med en stor mängd verksamheter för en mångfald människor, kunde vi se att alla utbildningar knöts ihop av den upplevda glädjen och samhörigheten. Tillsammans med kunden kom vi fram till att vi ville kommunicera det lustfyllda lärandet och glädjen i den gemenskap som innebär att gå en kurs hos Medborgarskolan. Lösningen blev att skapa en kampanj som visade på bredden av kurser, men även att fånga just glädjen och gemenskapen. Resultatet blev kampanjen ”Ett sammanhang att längta till”.
Som bärare av kampanjen spelade vi in filmer och fotade från strategisk utvalda kurser. Kampanjen annonserades sedan både i regional TV och via digitala kanaler. Totalt producerades sex olika filmer, och en bunt med bilder från fyra olika kurser.
Resultat
Kampanjen visades i regionerna Värmland och Örebro med gott resultat. Dessutom tyckte Medborgarskolan nationellt att kampanjen träffat rätt i uttryck och budskap, och att även resterande regioner kommer hoppa på och köra kampanjen framöver.
"Hela Medborgarskolan nationellt jublar och det har hyllats både internt samt externt!
Så till hösten går det varmt i flera delar av landet."
Hela Medborgarskolan nationellt jublar och det har hyllats både internt samt externt! Så till hösten går det varmt i flera delar av landet.
Erika Wallberg
Verksamhetschef Folkbildning / Marknad och kommunikation
Medborgarskolan
Tone of voice som fångar skolans mervärden:
"Hos oss får du chansen att fånga dagen på riktigt. Vi vill vara en aha-upplevelse. Ge en oj-det-trodde-jag-inte-om-mig-själv-uppenbarelse. En jag-kan-ju-faktiskt-boost. Vi vill helt enkelt vara guldkanten i din tillvaro. Att du ska lämna oss med en varm känsla i kroppen – och längta till nästa gång. Att lära dig flytande italienska eller ta jägarexamen är pricken över i:et!
Det är lustfyllt och livslångt lärande – och du har en given plats hos oss."
Slagkraftig slogan
Innebörden av vår kampanjslogan "Ett sammanhang att längta till" är att Medborgarskolan för många blir mer än bara en plats för lärande – utan även en plats att utvecklas på som människa. En plats där man kan finna en gemenskap.
Vi börjar med ett mail…
Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.
Ser du inget formulär? Då kan det hända att du har en adblocker aktiverad, stäng av den och prova igen. Annars är du alltid välkommen att maila oss på info@thinkhappythoughts.se.
Se fler case
Flex Applications – Bringing order to busy beesProject type
Electrolux Shop - Uppdaterad visuell identitetProject type
Epiroc – Kampanj Parts and ServicesProject type
Maptun – The art of optimizingProject type
Epiroc – Konceptbilder Digital SolutionsProject type
Electrolux och AEGProduktion
Moz Sweden branding för asiatiska marknadenProject type
Canvac – Förpackningar i monokrom 3DProject type
EnvivoKommunikationskoncept
Boka webbplatsProject type
Växande KvinnerstaBranding
Thermia jubileumProject type
Arboga kommun grafisk profilProject type
Kumla – SommarkampanjProject type
BKtech – Join the green switch movementProject type
Pool Store filmProject type
Pool Store webbProject type
FluxProject type
Electrolux HomeProduktion
EradurSEO
Frederiksbergs LæderhandelDigital annonsering
EyraportenProject type
BrightecBranding
NordanroDesign
Kumla Bostäder – Film om renoveringProject type