Varumärkesplattform          Budskapsplattform          Kundresan          Varumärkesstrategi          Contentstrategi

TJÄNSTER

Utan spaning, ingen aning! Med en marknadsanalys slipper du gissa.

Analys & Strategi

.

VARUMÄRKESPLATTFORM

Starka varumärken står inte på ostadig grund

Processen med varumärkesplattform tillsammans med oss på Think Happy Thoughts innefattar 1-2 workshops tillsammans med de inom er organisation som bör involveras, och vårt avsatta team för projektet. Tillsammans leder vi er genom alla steg och levererar sedan ett dokument som ni kan använda som strategiskt styrdokument under lång tid framöver. Det blir även en tydlig guide för oss och andra underleverantörer som ska hjälpa er att bygga vidare på ert varumärke, er kommunikation och er försäljning. Varumärkesplattformens beståndsdelar:

Nuläge

  • Historia, produkt-/tjänstebeskrivning
  • S.W.O.T.
  • Konkurrentanalys
  • Omvärldsanalys
  • Marknadsbestämning
  • Målgruppsanalys / personashypoteser

Strategi

  • Affärsidé
  • Vision och mission
  • Positionering
  • Argumentanalys
  • Kärnvärden
  • Kundlöfte, brand promise
  • Strategival

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

BUDSKAPSPLATTFORM

Med en budskapsplattform skapas tydlighet som fångar målgruppen

I arbetet med budskapsplattformen lägger vi stor vikt vid att analysera de argument som vi vet målgruppen efterfrågar mest när de väljer vår produkt eller tjänst. Vi jämför det med sökdata som vi samlar in från företagets hemsida och digitala annonsering, och analyserar interaktioner med målgruppen via till exempel kundtjänst, sociala medier, säljmöten o.s.v. På så sätt får vi reda på om ni tidigare använt er av de argument som är mest efterfrågade eller effektivast i mötet med målgruppen.

Till detta adderar vi värdeord som placerar er på den önskade position som ni beslutat er för att ta på marknaden i ert strategiarbete. Här resonerar vi hur vi på bästa sätt kan använda oss av det vi vet om målgruppen och bygga varumärkets unika position i deras medvetande.

I den ”verktygslåda” som vi levererar till er med vår budskapsplattform sätter vi upp riktlinjer för bland annat tonaliteten i er kommunikation. Det vill säga vad ni har för ton i olika texter, i videofilmer, poddar eller i kundtjänstsamtal. Är ni kompisen, läraren, experten eller kanske rebellen i den samtalston och ordval som ni använder?

Det som de flesta uppdragsgivarna använder sig av mest är den ”skattkista” av kommunikativa one-liners, rubriker eller meningar som går att återanvända gång på gång i alla tänkbara sammanhang. Till exempel i hemsidans olika rubriker eller bildtexter, i annonser, inlägg i sociala medier, i presentationer, på trycksaker eller mässmaterial. Dessa tar vi fram från den budskapshierarki vi bygger upp anpassade till era identifierade målgrupper eller personas från nulägesanalysen. Om vi får er tillåtelse så A/B-testar vi sedan dessa budskap i digital marknadsföring, och får då veta exakt vilka budskap som målgruppen förstår och är intresserad av att veta mer om.

Hela budskapsplattformen nedkokad till en mening blir er tagline, pay off eller ”slogan”. Kärt barn har många namn. Det blir den viktigaste meningen under en lång tid framöver i er externa kommunikation.

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

KUNDRESAN

Gör kundresans brännpunkter till höjdpunkter

Att arbeta med kundresan som en löpande process för att förbättra kundens samtliga möten med varumärket är inte bara väldigt intressant och spännande, utan har visat sig vara mycket framgångsrikt för både världens största företag till start ups. Man skapar en förståelse inom organisationen för hur viktigt varje möte med kunden är, oavsett om det är via annonsering, sociala medier, säljsamtal, produktupplevelse eller support, och kan hjälpa varandra att utveckla kundupplevelsen tillsammans.

Genom vår arbetsprocess med kundresan så kartlägger vi alla interaktioner, identifierar ”höjdpunkter” och ”brännpunkter, och bestämmer vilka åtgärder man behöver vidta först. För att de är enklast, kostnadseffektivast eller mest akuta att åtgärda.

När vi skapat vår Customer Journey Map så behöver vi vara kreativa för att finna det bästa sättet att möta kundens ”svordomar”, behov, önskningar och drivkrafter. Det gör vi genom en kreativ workshop tillsammans med er, där vi landar i ett antal idéer som vi utvecklar vidare till kommunikativa lösningar, eller rekommendationer till andra viktiga åtgärder till exempel inom organisationen, i ert erbjudande, eller er produktupplevelse.

Fortlöpande förbättringsarbete med kundresan

Kundresan är både en kreativ process och ett uthålligt förbättringsarbete. Vi brukar därför följa upp kundresan minst en gång per år med våra uppdragsgivare, till exempel i samband med att nästa års marknadsplan ska tas fram. Då analyserar vi vad vi lyckats göra bättre i kundresan under året, och vad vi behöver fokusera på för åtgärder under kommande år. På så sätt skapar ni en tydlig struktur och rutin i ert förbättringsarbete, vilket skapar nöjdare och lojalare kunder.

. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

  • Ökar försäljning genom lojalare och nöjdare kunder
  • Ger ett tydligt helikopterperspektiv på livsnerven i hela er verksamhet
  • Skapar samsyn inom organisationen kring kundens olika möten med varumärket
  • Hjälper er att prioritera rätt åtgärder och aktiviteter
  • Ger underlag för produkt- och tjänsteutveckling
  • Förtydligar roller och ansvarsförhållanden inom organisationen
  • Både genererar kunddata till verksamheten, och använder bef. kunddata på bästa sätt
  • Skapar positiva möjligheter för organisationen att arbeta kreativt tillsammans

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

VARUMÄRKESSTRATEGI

Springer ni runt och släcker bränder eller har ni en långsiktig varumärkesstrategi?

Är ni i begrepp att lansera ett nytt varumärke på marknaden? Kanske vet ni redan med er att ni behöver finna ett namn till ett företag, produkt, tjänst eller kanske en hel kategori av produkter? Eller har vi under arbetet med er varumärkesplattform funnit att ert befintliga varumärke inte synkar med värderingarna hos målgruppen, eller med den nya position ni vill uppnå på marknaden? Då behöver vi se över er varumärkesstrategi.

Naming - ta fram ett nytt varumärke

Att ta fram ett namn - så kallad naming, för ett nytt varumärke är inte, och bör inte vara, gjort i en handvändning. Man bygger inte företagets framtid och en varumärkesstrategi en fredagskväll efter ett par glas vin med sina kollegor. Det finns väl utarbetade processer för hur man bör tänka för att sätta rätt namn på ett företag, en produkt eller tjänst, och och erfarenheter att ta hänsyn till för att inte måla in varumärket i ett hörn.

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

CONTENTSTRATEGI

Innehåll som skapar värde för målgruppen

I en contentstrategi tar man till vara på allt man vet om målgruppen från nulägesanalys och datadriven marknadsföring och möter målgruppens drivkrafter, önskemål och behov med relevanta ämnen. Strategin skapar struktur och tydlig riktning i arbetet med alla contentkanaler, och kompletteras med en contentplan där man rent praktiskt sedan arbetar med olika former av innehåll för alla plattformar.

Planera din content-strategi

Under planeringsarbetet sätter man upp syfte och mål för arbetet, och skapar sedan så kallade personashypoteser där vi identifierar olika typiska personligheter inom målgruppen som vi ska fånga med vårt content. Vi går igenom kundresan och vilka kanaler som målgruppen använder sig av, för att välja de format som skapar bäst värde för målgruppen och mest affärsnytta för ert företag.

Därefter väljer vi ämnesområden, oftast genom en så kallad content pillar strategy, där målsättningen är att det innehåll vi skapar ska kunna användas och återanvändas i många olika kanaler för bästa kostnadseffektivitet och SEO. Till sist sätter vi upp tidsplan, fördelar ansvarsområden och tar beslut om budget och omfattning av alla våra samlade insatser så att vi prioriterar rätt aktiviteter.

Skapa innehåll och content

Under den kreativa delen av contentstrategin så skapar vi innehållet för en längre period. Detta så att det ska bli kostnadseffektivt, ha arbetsfokus och en starkare röd tråd genom innehållet. Innehållet måste både skapa kundnytta, vara genuint och unikt för att bli tillräckligt attraktivt för målgruppen.

Under skapandeprocessen bryter vi ner ämnesområdena från planeringsstadiet till artiklar, inlägg, filmer eller annat innehåll. Många lider av dåligt samvete för content som ska skapas från grunden hela tiden, och det ger varken grogrund till bra content eller arbetsglädje. Därför samlar vi kraften för skapandet till färre tillfällen, och använder sedan tiden där emellan till att driva trafik till våra content-kanaler.

Allt det skapade materialet måste såklart ha ett tydligt syfte för ert företag och leda mot era affärsmål.

Sprida content

I strategiarbetet bestämmer vi även hur allt content ska spridas. Oftast landar vi i att använda en content calender i ett onlineverktyg för contentplanering och spridning. Här finns den överskådliga planen, allt material samlat, möjlighet för delning och korrekturläsning för alla berörda parter, och kopplingar till de olika kanalerna där materialet ska publiceras.

Vi bestämmer frekvens och timing för olika former av spridning, samt om det ska finnas någon ”call to action” för att förflytta kunden till nästa steg på kundresan. Till exempel en uppmaning om att prenumerera på nyhetsbrev, ta kontakt för mer info eller offert.

När man sprider content så brukar man skilja på kanaler som är ”owned, paid or earned”. Ert content ska spridas på så många plattformar och i så många kanaler som möjligt för att vi ska kunna nå målgruppen där de konsumerar olika typer av innehåll. På så sätt återanvänder vi samma material, med viss anpassning, på många ställen och er ROI blir mycket högre än om man bara arbetar med en kanal.

Utan marknadsföring av ert content så tar det väldig lång tid att få spridning, och effekten kommer bli mycket lägre. Därför rekommenderar vi oftast olika former av annonsering, och då framför allt digital annonsering, som driver trafik till era kanaler där ert content finns. När vi väl fått dem till er sajt, läsare av era sociala medier eller e-nyhetsbrev, så kan vi samla in mer data om målgruppen, vilket gör att vi kan skapa ännu mer anpassat content och kommunicera ännu mer pricksäkra budskap och erbjudanden till dem.

Mäta resultat av contentproduktionen

Idag kan vi mäta nästan allt, och de data vi får in genom plattformarnas analysverktyg gör att vi kan skapa bättre, mer pricksäkert content, och lägga våra resurser på det som verkligen uppskattas och uppnår önskad effekt hos målgruppen. Därför avslutas strategidokumentet med en beskrivning av hur contentarbetet löpande ska följas upp och mätas. På så sätt gör vi hela tiden mer av det som faktiskt funkar!

Ta hjälp av en kommunikationsbyrå med content

En contentstrategi är ett dokument, som ni sedan kan arbeta vidare efter själva som en karta och kompass för allt kommande content. Ni får struktur och rutiner för hur allt ska planeras, skapas, spridas och mätas.

Vill ni ha hjälp med att producera ert content, administrera en eller flera av de plattformar där det ska publiceras, eller driva trafik till era plattformar via digital annonsering så är det nästa steg så snart vi är klara med strategin.

Då använder vi oss av denna strategi, och det blir vår gemensamma guide för hur allt ska skötas. Det förenklar arbetet, och gör att alla inblandade kan arbeta effektivare mot samma mål.

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

Några av våra case inom Analys & Strategi

Hur kan vi hjälpa dig?

Vi använder kraften av idéer, analys och strategi för att skapa kreativa koncept och kampanjer med fokus på digital marknadsföring.

Med vetgirighet, passion för hantverket och modet att addera något unikt – det där som sticker ut – hjälper vi dig att få bästa mätbara effekt och försäljning. Hör av dig så berättar vi mer.

Psst! Ser du inget formulär? Då kan det hända att du har en adblocker aktiverad. Stäng av den och prova igen. Annars är du alltid välkommen att maila oss på info@thinkhappythoughts.se.

THT-symbol_black-RGB

Think Happy Thoughts AB
Olaigatan 21, SE-703 61
Örebro, Sweden
+46 (0) 19 125 250
info@thinkhappythoughts.se

Integritetspolicy

aaa-logotype_svart-text
PartnerBadgeClickable-tht
SIGILL_EPS_SKOLD_STAENDE_STOR_SVART_TEXT