I DETTA CASE
Varumärkesplattform
Analys och strategi
Grafisk profil

ARBOGA

Varumärkesplattform vidgar vyerna för Arboga kommun

Utmaning
Arboga har anor från 1200-talets slut och var en viktig kugge i svensk järnindustri. Platsen är dessutom känd för bland annat öl, pastej och margarin. Det är en plats som visserligen har en rik historia, men Arboga kommun kände också att berättelsen om Arboga kommit att handla allt mer om dåtiden. Det var dags att blicka framåt – och bygga framtidens historia.

Näringslivet hade en önskan om att förmedla en mer modern bild av Arboga och kommunen ville därmed ompositionera den tidigare visuella identitet som gett starka associationer till bygdens medeltida historia. Arboga kommun är dessutom i framkant vad gäller SaaS-bolag och IT, säkerhet och Sveriges cyberförsvar, vilket de ville kommunicera i högre grad.
Lösning
2023 började kommunen arbetet med att utveckla sitt platsvarumärke – ett platsvarumärke som skulle ersätta det tidigare, vilket togs fram 2007. Fokus i vårt arbete blev att nyttja fördelarna med Arbogas spännande historia såväl som dess utvecklingspotential. Vi tog avstamp i en undersökning som gjorts med invånarna, där platsens positiva egenskaper lyftes fram. Samtidigt ville vi visa på kommunens mod och framtidstro.

Som en del i varumärkesarbetet var Arboga kommun i behov av ny logotyp och ny grafisk profil. Vi på Think Happy Thoughts har jobbat enligt vår arbetsprocess för platsvarumärken för att landa i dessa. I arbetsprocessen ingår bland annat omvärldsanalys, positionering, varumärkeslöfte och budskapshierarki.
Resultat
Arbetet har resulterat i ett nytt visuellt uttryck som ämnar berätta hela historien om Arboga. Kommunen behåller sin vedertaget röda färg i logotypen men den har nu fått sällskap av nya färger, bland annat franskt marinblå. Syftet är att ge Arboga bättre förutsättningar att skildra bygdens mångsidighet. Den nya logotypen hämtar inspiration från Arbogaån som stillsamt strömmar in från sidan, igenom stadens inre, och ut på andra sidan.

Arboga kommuns varumärkesplattform och visuella identitet presenterades i mars 2025 och kommer att implementeras löpande under kommande år.
Citattecken

Samarbetet med Think happy thoughts har möjliggjort för oss som kommun att vi kan ta viktiga steg för att öka kännedomen och skapa en ny synbarhet för Arbogas attraktionsarbete. Vår historia är avgörande, men än viktigare är att vi kan skapa ny historia i den här tiden med våra attraktiva jobb och boendemöjligheter i småstaden för talangerna inom tech och cyber. Ompositioneringen av vårt platsvarumärke är en första förutsättning för att nå våra målgrupper. 

Samuel Strömgren
Näringslivschef
Arboga kommun

snowboard-platsenarboga
streetsign-platsenarboga
totebag-man-platsenarboga
hoodie-platsenarboga
beanie-platsenarboga
pin-platsenarboga
cups-platsenarboga

Arbogaån inspiration till logotypen

Namnet Arboga härstammar från en krök i ån som slingrar sig genom staden. Ursprungligen kommer det från den äldre stavningen "Arbughi" som betyder "åbåge". Stadens läge gjorde den till en viktig handelsplats, där varor från Bergslagen skeppades ut till omvärlden. Logotypen tar fasta på arvet som ån bär med sig, genom den subtila vågrörelse som återfinns i namnets första och sista bokstav. Precis som när ån kommer in i staden från sidan och stillsamt flyter genom den, för att sedan leta sig ut på andra sidan.

exhibition-platsenarboga
scarf-platsenarboga
bottle-platsenarboga
frame-platsenarboga
cyberdefence-platsenarboga
typography-platsenarboga
totebag-chair-platsenarboga
spread-platsenarboga
Citattecken

Vi är övertygade om att den nya utformningen av platsvarumärket kommer att stärka marknadsföringen av Arboga som besöksort och som destination för människors nästa flytt eller arbete.

Jonna Lindman
Kommunstyrelsensordförande
Arboga kommun (pressmeddelande)

street-platsenarboga
THT-symbol_black-RGB

Think Happy Thoughts AB
Olaigatan 21, SE-703 61
Örebro, Sweden
+46 (0) 19 125 250
info@thinkhappythoughts.se

Integritetspolicy

aaa-logotype_svart-text
PartnerBadgeClickable-tht
SIGILL_EPS_SKOLD_STAENDE_STOR_SVART_TEXT