I detta case
Varumärkesplattform
Varumärkeshierarki
Visuell identitet
Naming
BRIGHTEC
Utmaning
BraTech Innovation Group AB bestod av tre olika bolag, med vitt skilda verksamhetsområden och erbjudanden. De olika bolagen hade olika namn och grafiska profiler som inte stämde överens med erbjudandet eller den önskade position som koncernen ville förmedla till målgruppen för att uppnå de höga mål man satt upp inför framtiden. Detta skapade otydlighet i kommunikationen och försvårade möjligheterna för bolagen att med trovärdighet skapa cross selling till varandras kunder.
Lösning
Genom Think Happy Thoughts arbetsprocess Brand360 samlade vi ledningen för bolagen i två workshops, där vi enades om de förutsättningar som de olika bolagen har på marknaden. Vi satte upp en tydlig positioneringsstrategi och arbetade därefter fram en varumärkesplattform för hela koncernen. I varumärkesplattformen tog vi genom vår naming-process fram ett nytt koncernvarumärke och en varumärkeshierarki för de olika bolagen, och efter det en helt ny grafisk profil. Brightec såg dagens ljus.
Resultat
Genom varumärkesarbetet har man idag samsyn inom bolagen på förutsättningarna för att lyckas, och den gemensamma strategin för att nå målen. Den grafiska profilen som är anpassad för alla kanaler och situationer, och det nya namnet, har skapat en verktygslåda som företaget nu förvaltar vidare i all sin kommunikation. Framtiden ser Brightec ut!
Swipa och se skillnaden!
"Vår symbol guidar oss"
Designkonceptet tar avstamp i den nya symbolen. Det är företagets ledstjärna, och symboliserar de kristna värderingar som företaget är grundat på. Dessa värderingar genomsyrar alla beslut företaget tar – vare sig det gäller personal, affär eller CSR-relaterade frågor. Och, förstås, tonaliteten i det som ska designas.
VD:n: Vi går all in.
Den nya, förtydligade positionen innebar ett förändringsarbete som skedde parallellt i koncernens alla bolag. Nytt namn och utseende skulle implementeras på alla nivåer, men framför allt förankras internt.
Tänk nytt i en stelbent bransch
Gryningen symboliserar möjligheterna varje dag för med sig. Den står för förnyelse och den förändring Brightec vill åstadkomma – i branschen och i människors liv. Vi inspirerades av soluppgångar när vi tog fram färgkombinationer för olika affärsområden och verksamheter.
Form och funktion
Ubuntus är ett typsnitt med en alldeles egen personlighet, som fungerar utmärkt både i print och digitalt.
"Vad kan vi hjälpa till med?"
Ett mjukt, välkomnande ikonspråk förmedlar bilden av det sympatiska företaget.
Varma toner välkommet i en bransch med teknik i fokus
Se fler case
Flex Applications – Bringing order to busy beesProject type
Electrolux Shop - Uppdaterad visuell identitetProject type
Epiroc – Kampanj Parts and ServicesProject type
Maptun – The art of optimizingProject type
Epiroc – Konceptbilder Digital SolutionsProject type
Electrolux och AEGProduktion
Moz Sweden branding för asiatiska marknadenProject type
Canvac – Förpackningar i monokrom 3DProject type
EnvivoKommunikationskoncept
Boka webbplatsProject type
Växande KvinnerstaBranding
Thermia jubileumProject type
Arboga kommun grafisk profilProject type
Kumla – SommarkampanjProject type
BKtech – Join the green switch movementProject type
Pool Store filmProject type
wec360Project type
Pool Store webbProject type
FluxProject type
Electrolux HomeProduktion
EradurSEO
Frederiksbergs LæderhandelDigital annonsering
EyraportenProject type
BrightecBranding
NordanroDesign
Electrolux ShopProduktion
MedborgarskolanProject type
Kumla Bostäder – Film om renoveringProject type