I detta case

Varumärke
Design

ELECTROLUX SHOP

Uppdaterad visuell identitet som andas premium med fortsatt kunskap och närhet till den lokala marknaden

Utmaning 
2023 fick Think Happy Thoughts i uppdrag att göra om Electrolux Shops visuella identitet. Electrolux Shop är Sveriges äldsta vitvarukedja med ett 60-tal försäljningsställen, ofta på mindre orter och som en del i en större butik, som i en bygghandel. Electrolux Shop står för hög kvalitet och erbjuder ett premiumsortiment med en teknik i framkant – tillsammans med ett personligt bemötande, stor produktkunskap och närhet till den lokala marknaden. Shop ansåg dock att detta inte kom fram i deras visuella identitet. Dessutom var det viktigt att få en betydligt starkare koppling till Electrolux varumärke.

Lösning 
Ett viktigt element till ett varumärkes identitet är logotypen. Shops logotyp fick ett nytt utseende som utgjorde ett direkt släktskap till logotyperna för Electrolux och Electrolux Home.

Electrolux Shops tidigare primära färg, som satte prägel på allt, var i en cerise ton. Den nya visuella identiteten skulle ge ett mer nedtonat och stilrent uttryck. En ny färgpalett togs fram som utgick från Electrolux färgskala; från primära färger i blå toner till sekundära färger som går från lila, till bruna, gröna och beigea. Accentfärgen sattes till korall, för att lyfta kampanjpriser, ”spara-summor” och rabatter extra mycket.

Den nya visuella identiteten tog form i en ny approach för kedjans DR-blad, butiksmaterial, marknadsföring i sociala medier och prislappar liksom för butikernas butiksinredning och exteriör.

DR-uppslag
570×570-electrolux-shop-2024
Case_Shop_2

Resultat

Idag har Electrolux Shop en visuell identitet som andas kedjans eget varumärke och egna värden och de kan med stolthet visa upp sin shop-in-shop-lösning. Samtidigt finns det en direkt koppling till Electrolux varumärke och värden.

Logga_kvadrat
Case_Shop_3
Case_Shop_4