I DETTA CASE
Copywriting
Design
Digital
marknadsföring
Projektledning

KUMLA KOMMUN

Sommardestination Kumla

Utmaning
Kumla kommun är kanske inte den mest välkända semesterorten. Kommunen ville därför få till en attitydförändring och profilera Kumla som en bra semesterdestination för personer i Kumla kommun, såväl som människor inom en radie av två timmars resväg. Kumla kommun hade dock en utmaning i att identifiera målgrupper och lyfta fördelarna med att tillbringa sin semester i Kumla.
Lösning
Kumla är inte unik i att vara en lugn och familjevänlig småstad och förknippas ofta med Kumlaanstalten. Då kommunen har en vision om att uppfattas som Sveriges mest familjevänliga, valde vi att rikta kampanjen till barnfamiljer med begränsade ekonomiska resurser att lägga semester och med barn upp till 12 år.

I stället för att försöka tävla med mer spektakulära resmål, visade vi vad det småskaliga Kumla hade att erbjuda. Vidare såg vi till att vända den negativa associationen med kriminalvårdsanstalten till vår fördel och leka med kontrasten mellan ‘familjevänligt’ och ‘fängelse’.
Resultat
Resultatet blev en digital kampanj genom Google Ads och bild-/videoannonser genom Meta Ads, då syftet i första hand var att nå målgruppen högt upp i en funnel-strategi. I avsaknad av direkta försäljningsmål syftade kampanjen till att öka kännedom och intresse.

Kampanjen resulterade i:
 
• 2 065 879 exponeringar av de digitala annonserna
• 2 688 unika personer har klickat på annonserna

Resultat

2 065 879

exponeringar av de digitala annonserna

2 688

unika personer har klickat på annonserna

mobil1-kumla
tagen-pa-bar-garning-kumla
fashion-kumla
10mostwanted-kumla
lopsedel-kumla
utomhustavla-kumla
mobil2-kumla
THT-symbol_black-RGB

Think Happy Thoughts AB
Olaigatan 21, SE-703 61
Örebro, Sweden
+46 (0) 19 125 250
info@thinkhappythoughts.se

Integritetspolicy

aaa-logotype_svart-text
PartnerBadgeClickable-tht
SIGILL_EPS_SKOLD_STAENDE_STOR_SVART_TEXT