I detta case
Webbdesign
E-handel
UX
Wordpress
Sociala medier
Varumärkesplattform
Digital marknadsföring
POOL STORE
Utmaning
Pool Store har haft en god utveckling sedan starten 2006, men upplevde 2020 att det var dags för att ta nästa steg. Kännedomen om varumärket var lågt, och branschen väldigt homogen i sitt sätt att kommunicera. Man hade arbetat framgångsrikt med digital annonsering som huvudmedia, men det fanns fortfarande mycket som kunde utvecklas. Vi fick förtroendet att se över hela kommunikationsstrategin, och att driva samtlig marknadsföring åt Pool Store, likt en outsourcad marknadsavdelning.
Lösning
Genom ett gediget varumärkesarbete tillsammans med Pool Stores starka team, så lade vi en stadig grund för framtida marknadsföring. Vi arbetade fram tydliga personas, och identifierade deras olika kundresor och viktigaste argument för att välja Pool Stores produkter. Vi testade våra hypoteser genom grundlig analys av data från webbsajter och tidigare annonsering. Därefter skapade vi ett nytt kommunikationskoncept som på ett nytänkande sätt lyfte fram Pool stores viktigaste styrkor, där den URSTARKA konstruktionen fick första plats.
Resultat
Konceptet har sedan anpassats för alla olika kanaler och våra personas mediekonsumtion i en content-strategi där den nya hemsidan blev kronan på verket som navet i all kommunikation. Försäljningen under 2020 ökade från 100 Mkr till 160 Mkr. Offertförfrågningarna och försäljningen via e-handeln slår rekord varje månad, och segertåget fortsätter. Pool Store har nu en Urstark position som Sveriges näst största återförsäljare av pooler, och kan fokusera sina interna resurser på försäljning, produktutveckling och expansion.
Kombinationen av ett nytt kommunikationskoncept och utveckling av den digitala annonseringen har gett goda resultat. Med stark närvaro på Google Ads, Microsoft Ads och Meta-plattformarna, samt Facebook och Instagram, ökade vi medvetenheten och engagemanget hos kunderna vilket resulterade i ökad försäljning.
109% ökat antal offertförfrågningar
207% ökat antal transaktioner i webbshopen
72% ökat snittordervärde
2024 knep annonserna med konceptbilderna en tredje plats Publishingpriset, i kategorin "Varumärkesannonser".
Content marketing
Vi skapade en contenthub som skulle fungera som poolbranschens kunskapsbank. Här samlades tips och tricks, gör det själv-instruktioner, inspirationscase m.m. Alla vägar ska leda till Wikipool, vare sig vi pratar organiskt sök eller ett infotainment-inlägg på sociala medier.
Vår expert: Paula Stark
Positioneringen som expert förtydligades av karaktären Paula, som gav tips och råd i sociala medier och på webbplatsen.
Mål
Att förstå världen och dela med sig av sin kunskap.
Strategi
Sök information och kunskap genom självreflektion, forskning, objektivitet och flit.
Brand voice
Saklig, flitig, auktoritativ, intelligent, påläst.
Kunden känner
Utbildad, vis, ”har koll”, ”jag förstår”, fängslad.
Rebranding av produkt
Positionen som expert byggdes på med konceptet Urstark, som berättade om kvaliteten på Pool Stores produkter. Den urstarka konstruktionen kommunicerades i alla kanaler, till och med produkten fick nytt namn.
Se fler case
Flex Applications – Bringing order to busy beesProject type
Electrolux Shop - Uppdaterad visuell identitetProject type
Epiroc – Kampanj Parts and ServicesProject type
Maptun – The art of optimizingProject type
Epiroc – Konceptbilder Digital SolutionsProject type
Electrolux och AEGProduktion
Moz Sweden branding för asiatiska marknadenProject type
Canvac – Förpackningar i monokrom 3DProject type
EnvivoKommunikationskoncept
Boka webbplatsProject type
Växande KvinnerstaBranding
Thermia jubileumProject type
Arboga kommun grafisk profilProject type
Kumla – SommarkampanjProject type
BKtech – Join the green switch movementProject type
Pool Store filmProject type
wec360Project type
Pool Store webbProject type
FluxProject type
Electrolux HomeProduktion
EradurSEO
Frederiksbergs LæderhandelDigital annonsering
EyraportenProject type
BrightecBranding
NordanroDesign
Electrolux ShopProduktion
MedborgarskolanProject type
Kumla Bostäder – Film om renoveringProject type