Grafisk profil          Förpackningsdesign          Webbdesign          Brand book

TJÄNSTER

Skapa bästa förutsättningarna för din kommunikation med Brand 360°

Design

.

GRAFISK PROFIL

En grafisk profil är företagets kommunikativa verktygslåda

Oftast uppstår behovet av en grafisk profil när ett nytt varumärke (företag eller produktvarumärke) ska lanseras på marknaden, eller när man till exempel önskar ge företaget eller varumärket en nystart genom en ny positionering jämfört med de aktuella konkurrenterna.

Syftet med en grafisk profil är att förstärka de värden som man vill att målgruppen ska associera med varumärket, och göra att varumärket lättare känns igen och särskiljs från konkurrenterna.

Den grafiska profilen kan bland annat innehålla:

  • Designprinciper
  • Logotype och ikoner
  • Typsnitt och typografi
  • Färgpalett
  • Grafiskt element och mönster
  • Bild - och illustrationsmanér
  • Layout- och gridsystem
  • Materialval
  • Rörelse och animation
  • Designsystem för webb

Arbetsprocessen med en grafisk profil

Vi har under årens lopp hjälpt över 100 företag och organisationer med att ta fram en ny, eller uppdatera en gammal, grafisk profil. Vår arbetsprocess Brand360° tar sitt avstamp i företagets historia och tar sikte långt in i framtiden genom att ta hänsyn till alla tänkbara media och kanaler ni kan komma att bli synliga i om ett eller 10 år.

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

FÖRPACKNINGSDESIGN

Förpackningsdesign i köpresans ”moment of truth”

I det sista avgörande momentet under kundens köpresa möter de ofta en förpackning. I butiken, webbshopen, varuautomaten, på restaurangen eller eventet. Om vi i det ögonblicket lyckas bättre än våra konkurrenter så har vi slagit dem på mållinjen eller fullföljt en kundresa där vi investerat i kundupplevelsen ända ifrån det att kunden först upplevde ett behov av vår produkt. Oavsett, är det viktigt just där och då att vi skapar en förpackningsdesign som gör att just din produkt blir vald.

Unik och vinnande förpackningsdesign

Uppfyller, eller överträffar, din förpackning kundens förväntningar och svarar på de frågor som hen just i köpögonblicket söker svar på? Har du tagit reda på vilka färger, bilder, materialval och dofter som din kund gillar? Den som vet mest om sin kund och svarar på dennes önskningar har störst möjlighet att vinna nu.

Vi arbetar med förpackningar för B2B och B2C, och har väl inarbetade processer för att ta reda på vad som passar bäst för din målgrupp och för att kommunicera just de värden du vill förstärka för dem i köpögonblicket. Under många år har vi arbetat med allt från luftrenare till ölflaskor, och alla har olika förutsättningar gällande regelverk, möjligheter och begränsningar.

Design av läkemedelsförpackningar

Vi har erfarenhet av att arbeta med de tuffaste regelverken, t.ex. de som gäller läkemedelsförpackningar. Flera av oss på byrån är utbildande av LIF (De forskande läkemedelsföretagen) kring regelverken som just gäller marknadsföring av läkemedel, och då även hur man designar läkemedelsförpackningar. Vi har arbetat med både receptbelagda och icke receptbelagda läkemedel under många år med stor framgång, så du är i trygga händer om du ska lansera ett nytt läkemedel på den nordiska marknaden.

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

WEBBDESIGN

Att skapa en kund av en besökare genom rätt webbdesign

Våra webbdesigners har erfarenhet av att bygga hemsidor ända sedan internet var en ”fluga” på 90-talet, och utvecklar löpande sina kunskaper inom sitt specialistområde. Av erfarenhet känner de till alla fallgroparna, och av nyfikenhet har de koll på det senaste inom t.ex. UX-design eller hur man tar till sig data från webbanalys för att skapa de bästa och mest användaranpassade hemsidorna.

Målsättningarna styr hemsidesdesignen

Vår första fråga till dig är vad du vill att besökarna ska göra när de landar på er sajt. Våra uppdragsgivare har ofta som mål att sajten ska attrahera besökare, kunder, potentiella medarbetare, partners etc. Man vill att hemsidan ska återspegla varumärkets kärnvärden. Därför utgår vi alltid från företagets grafiska profil när vi tar fram designen för hemsidan. Saknar man en grafisk profil så hjälper vi till att ta fram det.

Förutom att bygga varumärkets image, så kanske vi tillsammans sätter upp andra mål för sajten. T.ex. att besökarna ska stanna på sajten längre en tidigare, att de ska ladda ner en fil, fylla i ett formulär eller köpa en produkt i e-handeln. Vi sätter då upp olika typer av så kallade KPI:er (Key Performance Indicators), vilket enkelt översatt är olika delmål som vi vill att besökaren uppfyller genom att göra det vi önskar på sajten. Designen utformas sedan för att driva mot dessa KPI:er genom att leda besökaren rätt på sajten med form, färg, rubriker, knappar, puffar o.s.v.

Professionella processer i skapandet av en ny webb

Vi har under åren utvecklat väl genomarbetade processer för att bygga de bästa sajterna, både tekniskt, innehållsmässigt och designmässigt. Designen på hemsidorna har senaste 10 åren fått ett allt större fokus i branschen, genom att vi nu kan bevisa att en bra användarupplevelse genererar klirr i kassan. Det brukar samlas inom begreppet User Experience, och kompetensområdet UX-design.

Genom vår workshop för användarupplevelse/UX skapar vi tillsammans med er förutsättningarna för en sajt som levererar konverterande kunder från start.

En tydlig webbleverans utan flum eller hokus pokus

Efter vår workshop återkommer vi med förslag till sitemap (webbstruktur) och wireframes (dispositionsskiss av innehåll) som vi går igenom och eventuellt reviderar innan ni godkänner dem. Efter ert godkännande tar vi fram en komplett webbdesign för alla sidor på sajten som ni också får godkänna innan själva webbdesignen är klar för leverans. Designen levereras som designfiler till webbutvecklaren som översätter designen till kod och bygger upp alla mallsidor av sajten i det CMS (publiceringsverktyg) som vi valt för sajten.

Webbdesignern följer sedan utvecklaren och ansvarar för att sajten som till slut publiceras följer den av er godkända designen. Vi tar såklart hand om hela processen, och ser till att alla boxarna i vår långa checklista för en professionellt producerad hemsida är ikryssade.

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

BRAND BOOK

En grafisk guideline skapar struktur och samförstånd

Är ni i begrepp att lansera ett nytt varumärke på marknaden? Kanske vet ni redan med er att ni behöver finna ett namn till ett företag, produkt, tjänst eller kanske en hel kategori av produkter? Eller har vi under arbetet med er varumärkesplattform funnit att ert befintliga varumärke inte synkar med värderingarna hos målgruppen, eller med den nya position ni vill uppnå på marknaden? Då behöver vi se över er varumärkesstrategi.

Naming - ta fram ett nytt varumärke

Att ta fram ett namn - så kallad naming, för ett nytt varumärke är inte, och bör inte vara, gjort i en handvändning. Man bygger inte företagets framtid och en varumärkesstrategi en fredagskväll efter ett par glas vin med sina kollegor. Det finns väl utarbetade processer för hur man bör tänka för att sätta rätt namn på ett företag, en produkt eller tjänst, och och erfarenheter att ta hänsyn till för att inte måla in varumärket i ett hörn.

Vill du veta mer? Kontakta oss

.

Några av våra case inom Design

Hur kan vi hjälpa dig?

Vi använder kraften av idéer, analys och strategi för att skapa kreativa koncept och kampanjer med fokus på digital marknadsföring.

Med vetgirighet, passion för hantverket och modet att addera något unikt – det där som sticker ut – hjälper vi dig att få bästa mätbara effekt och försäljning. Hör av dig så berättar vi mer.

Psst! Ser du inget formulär? Då kan det hända att du har en adblocker aktiverad. Stäng av den och prova igen. Annars är du alltid välkommen att maila oss på info@thinkhappythoughts.se.

THT-symbol_black-RGB

Think Happy Thoughts AB
Olaigatan 21, SE-703 61
Örebro, Sweden
+46 (0) 19 125 250
info@thinkhappythoughts.se

Integritetspolicy

aaa-logotype_svart-text
PartnerBadgeClickable-tht
SIGILL_EPS_SKOLD_STAENDE_STOR_SVART_TEXT