SOCIALA MEDIER

Sociala medier med struktur som skapar både effekt och engagemang

Social Media Marketing, även förkortat SMM, innebär att man aktivt arbetar med att skapa innehåll och annonsera i sociala medie-kanaler för att få målgruppen att engagera sig och interagera med varumärket. Man försöker helt enkelt skapa en relation till målgruppen som till sist leder till en konvertering, oftast i form av ett köp. Men målet kan också vara att få målgruppen att känna tillhörighet, göra något speciellt, ändra beteende eller åsikt som gynnar organisationens affärs- eller verksamhetsmål.

Ja, precis så är det. Om ert arbete på sociala medier inte leder tydligt mot era affärsmål så finns det anledning att se över den strategi och det arbetssätt man har. Det är väldigt vanligt att företag lägger massor av tid på att skapa innehåll för sociala medier, utan att ha en tydlig strategi eller genomtänkt arbetssätt. Då når man sällan någon större effekt, och organisationen går på knäna när man krampaktigt försöker skapa innehåll.
 
Genom rätt arbetsprocess så kan vi även använda sociala medier för att testa olika idéer och kampanjbudskap, och få feedback från målgruppen via deras interaktion, eller uteblivna interaktion, om det är bra idéer eller budskap som vi kan använda i försäljning eller i andra kanaler.

Marknadsföring i sociala medier

 Vi kan hjälpa er med följande delar;

  • Analys av målgruppen: Vilka sociala mediekanaler de konsumerar, och vilken typ av innehåll de vill ta del av.
  • Sätta upp målsättningar (KPI:er) för det löpande och långsiktiga arbetet. Vad vill/kan vi uppnå via sociala medier?
  • Sociala medie-strategi
  • Skapa innehåll (content) anpassat för de olika plattformarna och målgrupperna. Bilder, texter, filmer, infographics etc som skapar kundvärden och leder till interaktion och konverteringar.
  • Publicering via samtliga kanaler och plattformar
  • Administration och uppföljning av interaktioner.
  • Skapa kontroll och överskådlighet via en content calender
  • Löpande uppföljning, rapportering av resultat och anpassning av innehåll.
  • Sätta upp en budget.

Vad kostar det att få hjälp med sociala medier?

Vi kan på 48 h ge dig en prisindikation vad gäller hjälp med era sociala medier, om du fyller i formuläret nedan. Nästa steg är att vi tar ett möte där vi får ställa lite frågor om ert företag och er målgrupp, för att efter det kunna presentera våra rekommendationer och en fast offert. Ni väljer själva om ni önskar sköta några av punkterna ovan själva, eller om ni vill ha hjälp med allt vad gäller era sociala medier. Vi sätter samman en offert och ett månadsupplägg som passar er budget och era målsättningar.

Annonsering i sociala medier

Att skapa bra innehåll för sin hemsida och sina sociala medier är en förutsättning för att man ska lyckas med digital marknadsföring idag. Men när man väl skapat innehållet, så behöver vi få målgruppen att hitta till vårt välproducerade content. Utan annonsering är era konton i sociala medier som en roddbåt utan åror. Har ni extrem tur, så kommer strömmen föra er till den brygga där er målgrupp står och väntar. Men det går mycket snabbare och säkrare med ett par åror. Dessutom hjälper vi er!

Facebook-annonsering

Att annonsera via Facebook Ads har visat sig vara en mycket lönsam investering för många företag. Oavsett om man arbetar inom B2B, B2C, offentlig verksamhet eller annat. Facebook är världens största sociala medieplattform, och man når målgruppen när de faktiskt har tid att läsa en annons.
Det finns olika annonsformat, men det vanligaste är att man annonserar i ”flödet” eller i ”stories”. I och med att även Instagram ingår i samma plattform, så kan vi enkelt anpassa annonserna även för den kanalen och publicera samtidigt.
 
Även hos Facebook kan du välja att bara betala för ren effekt, d.v.s. för de som klickar på din annons. Vi hjälper er sedan att A/B-testa olika bilder, rubriker, brödtexter, CTA:er etc för att optimera er annonseringsbudget till de annonser som visat sig ge bäst effekt. Det är ett löpande arbete där våra experter varje vecka analyserar, trimmar och testar nya varianter av annonserna.
Om du har testat att annonsera på Facebook redan så vet du att det är rätt enkelt att komma igång, och det är ju såklart Facebooks syfte med plattformen. Men det är inte enkelt att få bra effekt. Det som kräver en expert är för att skapa rätt konto- och kampanjstruktur, läsa och förstå analysdata, och sedan använda dessa data för att förbättra annonseringen och optimera er budget.

Följande delar ingår i vårt arbete med Facebook-annonsering

  • Sätta upp rätt struktur för ert annonskonto och era kampanjer
  • Se till att spårningskoderna blir rätt uppsatta
  • Segmentera målgruppen på bästa sätt, och löpande testa nya segmenteringar
  • Skapa annonser
  • Följa upp och trimma kampanjerna
  • Följa upp annonseringen med retargeting
  • Personlig månadsrapportering med rekommendationer

Facebook remarketing

När vi fått en potentiell kund att klicka på er Facebook-annons och landa på er hemsida, så har vi fått dem på kroken. Om de inte konverterar direkt till ett köp i er e-handel, fyller i ert kontaktformulär eller vad ni nu önskar att de ska göra på er sajt, så kan vi påminna dem med annonser. Om, och om, och om igen. Nu kan vi nämligen via Facebook Ads se till att de som visat intresse för en viss produkt hos er, och besökt er sida, får se produkten på alla möjliga ställen på nätet. Det kallas remarketing.
 
Vi annonserar alltså bara till glödheta kunder med mycket stor chans till konvertering. Kanske har de besökt er e-handel men inte slutfört köpet p.g.a. att de blev störda. Risken är att de inte hittar tillbaka, och försäljningen går förlorad.
Förutom för e-handel så kan vi t.ex. inom B2B använda remarketing för att bygga kännedom om ett varumärke. Är du ny på marknaden med ett B2B-varumärke och lyckas få en potentiell kund till er sajt via en Google-annons, via e-mail eller kanske via ett inlägg eller annons på sociala medier. Då vill vi att denna värdefulla kund blir påmind om oss med jämna mellanrum, vilket skapar bilden av ett större och aktivare företag som har just den typ av produkt eller tjänst som hen behöver.
 
Intresserad av att använda remarketing för öka konverteringarna i er e-handel eller av att få flera leads att konvertera till trogna kunder?

sofia-bergenlid

Sofia Bergenlid

Account Director

070-595 23 63

fornamn.efternamn@tht.se

Nyfiken?

Är du intresserad av att veta mer om sociala medier? Hör av dig till Sofia!

Vi börjar med ett mail…

Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.

Ser du inget formulär? Då kan det hända att du har en adblocker aktiverad, stäng av den och prova igen. Annars är du alltid välkommen att ringa till oss på 019-12 52 50.

Think Happy Thoughts AB

Olaigatan 21, SE-703 61

Örebro, Sweden

+46 (0) 19 125 250

info@thinkhappythoughts.se

@thinkht

Integritetspolicy

Insikter och inspiration direkt i din mail. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

info@thinkhappythoughts.se